Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

moet een slooppand ook een jaar leeg? 
Auteur Bericht
Vaste gebruiker
Vaste gebruiker
Bericht 
vraagje:

Bij ons gaat een vrij hardnekkig gerucht de ronde dat slooppanden die leeg staan dat niet een jaar hoeven te zijn, dat zou zijn omdat je dan aannemelijk ken maken dat het pand tot aan de sloop ook geen nieuw gebruik meer krijgt.

Kan iemand dit bevestigen of ontzenuwen?

16 jan 2010, 17:00
Profiel E-mail
Harde Kern
Harde Kern
Bericht 
Dat kan niet, tenzij de gemeente en/of politie dat gedoogd. 429 sexies gelden ook voor een slooppand.

16 jan 2010, 18:01
Profiel E-mail WWW
Vaste gebruiker
Vaste gebruiker
Bericht 
Dank

16 jan 2010, 18:23
Profiel E-mail
Forum Junk
Forum Junk
Bericht 
droog/wettelijk gezien klopt dit.

in de praktijk kun je het er op gooien dat 429 er is om eigenaren de kans te geven om een invulling te vinden voor het pand. aangezien het bij slooppanden duidelijk is dat die er niet gaat komen kun je proberen zo toch te kunnen gaan wonen.

maar, maikel heeft in principe gelijk: 429 is ook voor slooppanden.

16 jan 2010, 19:40
Profiel E-mail
ex-godheid
Bericht 
Met stadsvernieuwingsprojecten of woningen in een groter complex zitten dat op termijn gesloopt wordt maar nog niet helemaal leeg staat, is het vaak aan te zien dat het nog wel lang gaat duren. Dan is het soms mogelijk om een soort gedoog toestand eruit te onderhandelen dat je mag blijven tot aan de feitelijek sloop. Dat is meestal het moment dat de laatste huurder is vertrokken.

Maar tegenwoordig zit je vaak met antikraak. Of ze zitten er al in, of ze willen dat je een contract tekend en anders gooien ze je er uit en zetten ze er alsnog antikraak in.

Als je een sterkje groep hebt, een goed verhaal, steun in de buurt en politieke goodwill, kun je het proberen. Juridisch kun je niks.

16 jan 2010, 23:35
Profiel
Administrator
Administrator
Bericht 
helaas heb ik er geen publicatie nr ofzo van maar ik heb een keer gehoord dat er een rechtzaak was geweest omtrent dit punt waarbij de volgende beredenatie door de rechter werd gegeven;

ook al heeft de eigenaar aangegeven het pand te willen gaan slopen en zijn hiervoor eventueel al de benodigde vergunningen verleend, dan nog dient de eigenaar te beschikken over een zelfde periode als ieder ander om op dat besluit terug te komen en een andere bestemming te vinden.

Maar ik ga ervan uit dat dit gewoon bij een rechter in eerste aanleg was en er verder dus niet veel aandacht aan zijn uitspraak besteed hoeft te worden. Het is maar dat er dus ook anders tegen aan gekeken kan worden met dit argument.

17 jan 2010, 00:23
Profiel WWW
Harde Kern
Harde Kern
Bericht 
misschien is dit per stad verschillend maar in groningen gold altijd een half jaar voor een sloop pand bij mijn weten.

Veur de kovvie nait soez'n!

17 jan 2010, 01:06
Profiel WWW
ex-godheid
Bericht 
zoals met veel kraak shit waren en zijn er in verschillende tijden en plaatsen allerlei tradieties en afspraken zonder veel wettelijke basis.

In Amsterdam was het altijd heel normaal om slooppanden snel te kraken omdat het toch jaren duurde. De gemeente ging niet ontruimen voor leegstand dus kon je blijven tot de laatte huurder weg was. Krakers gingen meestal ook om ideologische redenen vrijwillig weg als verkrotte sociale woningbouw werd vervangen neuwe sociale woningbouw. Zo hoort dat namelijk.

17 jan 2010, 01:24
Profiel
Gebruiker
Gebruiker
Bericht 
Volgens de letter van de wet geldt 429 sexies voor alle panden, dus ook voor slooppanden. Maar de wetsgeschiedenis geeft meer inzicht in de gedachte van de wet. Daarbij zijn ook slooppanden ter sprake gekomen en daar is 429 sexies dus niet voor bedoeld. Ik geloof dat er wel eens een zaak gewonnen is op basis van dit argument. Ik geef je niet veel kansen dat deze juridische redenatie gaat werken, maar het is niet helemaal uitgesloten.

(Ik kan indien je dat echt wil dingen wel iets beter uitzoeken.)

18 jan 2010, 12:32
Profiel E-mail
ex-godheid
Bericht 
Nou ja, in hoeverre 429 ueberhaubt nog enige waarde heeft is natuurlijk de vraag. Als je gewoon wilt wonen, kraak je iets dat geen gedoe is. Als je zin hebt in gedoe, kun je ook 429 pandjes doen. Maar heb dan wel een goed verhaal.

19 jan 2010, 00:46
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ]