in een topic over spandoeken werd geopperd dat ik bij het volgende paf een workshop spandoeken maken zou doen, en ik ben daar best voor in, maar waarom zo lang wachten? bij deze:
allereerst: spandoeken maken is leuk, en het kan -mits goed aangepakt- heel sterk een duidelijke boodschap overdragen. je kunt binnen 5 minuten van een lap stop en wat verf een prima banner maken, je kunt ook 6 uur (of nog veel langer) besteden aan één heel mooi doek. de stof: -dit hangt af van waar je het voor wil gebruiken. maar voor de meeste doeleinden is het het makkelijkst om naar de (stoffen)markt te gaan, en aan een koopman te vragen hoeveel meter witte stof, of welke kleur je wilt, je voor een tientje (of wat je te besteden hebt) mee kunt krijgen. meestal heeft ie nog wel ergens een rolletje aanbiedingsspul liggen, wat net niet opgaat, en dat je de rest ook mee krijgt, waarna je dus wel even vooruit kunt. als je er een guitig hoofd bij kunt trekken kan het ook nog wel eens helpen om te vertellen dat het voor een spandoek is. zeg niet waar voor natuurlijk, dat zien ze morgen wel in de krant
-overigens is het natuurlijk ook altijd handig om eerst in je weggeef te kijken wat je kunt vinden, maar mijn ervaring is dat daar niet per se veel te vinden is.
-en woelrat vertelde in het andere topic dat je ook bij bejaardentehuizen e.d. beddengoed kunt scoren. hier heb ik zelf geen ervaring mee...
-verder kun je ook bij bouwterreinen vaak mooie stukken reclamezeil van de hekken skoepen. deze zijn aan een kant bedrukt, maar de achterkant is heel mooi wit. let wel op dat je zeil jat, en geen gaas, want dat is niet echt geschikt. deze zeilen zijn voor heel veel dingen handig, en heel geschikt om mooi strak op te schilderen. ze zijn echter wel wat zwaar om als loopspandoek te gebruiken, en je hebt stevig touw nodig om het aan je kiet te hangen...
-bij bouwmarkten verkopen ze voor weinig grote stukken oranje of blauw zeil. deze zijn al voorzien van handige ogen.
de verf alles is bruikbaar. ik zelf ben een spuitbusfanaat, omdat het lekker snel gaat, mooi strak kan zijn, en snel droogt. maar iedere verf die afsteekt op je doek is bruikbaar. fuck, als jij zin hebt om met een watervaste stift te klooien, be my guest
technieken er zijn shitloads aan technieken om jouw boodschap op een spandoek te krijgen. de manieren die ik me zo kan bedenken: -ducktape in de vorm van letters/je plaatje plakken. dat kan. het is vrij snel, maar persoonlijk ben ik er niet zo'n fan van. een voorbeeld tijdens een griekenland demo in amsterdam.
~variant op de ducktape techniek: doe hetzelfde, maar ge er daarna met een spuitbus overheen, of andere verf.. haal nu de tape weg, en je hebt vlekken met letters erin op je doek!
-met de losse hand schilderen/spuiten. erg snel, en het kan erg mooi zijn, als je het een beetje kunt. maar ook al wordt het minder strak of mooi: je hebt wel in no-time een duidelijke boodschap aan je gevel of bij je (spontane) demo. een spandoek dat ikzelf ooit gemaakt heb.
-het gebruik van een 'spandoeksetje'. door een lettertype-spuitmallenset kant en klaar uitgesneden te hebben liggen, kun je als je een spandoek nodig hebt snel en strak een boodschap op het doek zetten. klik hier voor een fotoserie waarin duidelijk een lettertype te herkennen is. overigens zie je in die serie ook een ster met 1 mei er in. dit was ook een spuitmal. als je van plan bent een serie spandoeken te maken, en je wil er allemaal hetzelfde logo op, kan het de moeite zijn om dat logo uit een stuk zeil te snijden, en zo te spuiten.
-met de hand letters uit tekenen en inkleuren met verf. voor mensen die goed zijn in het uitmeten van letters, is dit een goede en beproefde methode. persoonlijk ben ik hier niet goed/evaren in, dus als iemand hier iets over wil tiepen, post het hieronder, en ik voeg het in.
met een beamer een plaatje op een doek maken een methode waar ik zelf erg hard fan van ben, omdat het een vrij simpele manier is om een betrekkelijk ingewikkeld plaatje op een doek te krijgen. het is wel erg tijdrovend, maar de reacties die ik er op heb gehad zijn het altijd dubbel en dwars waard geweest. doe dit als je voor de 'heb je die op internet besteld?' reactie gaat . in de spoiler wat voorbeelden (waar ik erg trots op ben ):
Spoiler:
het hele spandoek waar ik de foto's van heb gemaakt:
-niet echt een spandoek, maar ook cool: met een programma als posterazor kun je een plaatje mooi en makkelijk in stukken hakken, waardoor je een plaatje kunt vergroten naar enorme proporties, en hem op je gewone printer uit kunt printen. daarna kun je hem bijvoorbeeld tegen je raam plakken o.i.d. heb je dus geen tijd of zin om een spandoek te maken, dit is een optie!
met dank aan mistersunshine voor het maken van de foto's waar ik zelfop sta.
nou, veel plezier ermee! ter lering ende vermeack, so to speak.
heb je aanvullingen of opmerkingen? ik verwerk ze graag!
_________________ pump legs, not gas.
Laatst bijgewerkt door ColaPunk op 16 aug 2009, 01:06, in totaal 5 keer bewerkt
15 aug 2009, 16:03
psychobillyfreakout
Harde Kern
super stuk, lekker duidelijk, een kleine aanvuling:
Citaat:
de stof: -dit hangt af van waar je het voor wil gebruiken. maar voor de meeste doeleinden is het het makkelijkst om naar de (stoffen)markt te gaan, en aan een koopman te vragen hoeveel meter witte stof je voor een tientje (of wat je te besteden hebt) mee kunt krijgen.
waarom witte stof gebruiken, elke lichte kleur stof is zondermeer geschikt voor alle genoemde technieken en voor een paar euro meer krijg een super dope effect: (wat spandoekjes die ik heb gemaakt met de beamer techniek)
en voor de super autonomen, jazeker je kan ook zwarte stof gebruiken, (de beamer heel licht instellen en dan) inteken met kleermakers krijt en dan schilderen of stencillen met witte (latex) verf.
ik werk bij een redelijk professioneel spandoek ophang clubje dus misschien moet ik ook maar wat bijdragen.
Ik zou zeggen, denk eerst goed na. (geldt voor alles wat je doet). Maak een strategie en op basis daarvan een plan en ga dan pas aan de slag. (geldt ook voor alles)
In concrete bedoel ik hiermee dat je om te beginnen goed moet nadenken voor wie je dat spandoek maakt. Wil je indruk maken op je vrienden? Kom je liever niet met lege handen naar een demo? Wil je in de krant of op TV? Verder net zo belangrijk, wat voor boodschap wil je overbrengen? Een lang verhaal in een ingewikkeld en slordig lettertype op een slap doek, zal weinig mensen bereiken, simpelweg omdat mensen het niet kunnen lezen. Korter is vaak beter. Houd het simpel! Drie regels is echt heel veel. Een spandoek dat strak aan een gevel gehangen wordt kan ingewikkeldere tekst of tekeningen bevatten. Maar die moeten dan vaak wel groter en in fors contrast omdat je ze van grotere afstand ziet. Contrast is sowieso heel belangrijk. Uit de vrije hand met een spuitbus levert wat mij betreft vrijwel nooit ene goed resultaat. Het is wel snel, maar is dat belangrijk? Want als niemand het kan lezen was het wel voor niks. Zonde. Ik heb op demo's wel eens ware kunstwerkjes gezien met prachtige tekeningen en versierde letters in drie kleuren, prima verhoudingen tussen formaat en inhoud, etc. Maar het doek was zo groot dat het door de wind onbruikbaar was. Zonde. Nou zijn krakers vaak arme lui die geen geld hebben voor professioneel materiaal en design, maar met latex op landbouwplastic schilderen is natuurlijk zo weinig duurzaam, dat je beter voor een paar tientjes hemaverf had kunnen halen en dan blijft het wel zitten. Zonde. Let ook op de tekst, het moet wel worden begrepen. Afkortingen die niemand kent? Inside jokes? Verwijzingen naar gebeurtenissen waarvan niemand wat weet? Allemaal niet handig. Sowieso hebben veel radicale actievoerders niet goed in de gaten dat veel burgers geen verschil (kunnen) maken tussen hun sympathie voor een doel en hun sympathie voor een middel. Dat geldt dus niet alleen voor fysiek geweld maar ook voor verbaal geweld of andere nare dingen. Dus bedenk het effect.
Ik heb ooit nog een handleiding geschreven, die zal ik nog eens opsnorren.
_________________ "En zij traden toe om de deur open te breken."
18 aug 2009, 16:12
ColaPunk
Forum Junk
tof! heel benieuwd!
en over je losse hand skepsis: je kunt het piratenspandoek toch lezen? en deze (los van de hoeveelheid tekst) was toch ook prima?
18 aug 2009, 18:02
Ivo
ex-godheid
het mag ook wel, maar veel mensen hebben gewoon moeite om mooi te schrijven als het met pen moet, laat staan met een spuitbus op groot formaat. En belangrijker nog, de ontvangers van je boodschap moeten meestal meer moeite doen met het lezen van een handschrift of een exotisch lettertype dan met letters die ze dagelijks tegen komen. Je krijgt twee of drie seconden aandacht. Als het meer moeite kost, lopen mensen door.
Die handleiding is trouwens een word document (brochure) en een serie voorbeelden op powerpoint dia's. Zal ik je dat mailen? Dan kun jij het deel dat je bruikbaar vindt misschien eruit knippen.
_________________ "En zij traden toe om de deur open te breken."
19 aug 2009, 09:44
ColaPunk
Forum Junk
ik ben heel benieuwd! ik wil wel kijken of ik stukken in het stuk hierboven kan verwerken. en het lijkt me zelf ook heel interressant
19 aug 2009, 10:30
ColaPunk
Forum Junk
bump
ik was mijn eigen workshop kwijt! sticky?
Laatst bijgewerkt door wurth op 22 feb 2010, 09:31, in totaal 1 keer bewerkt
heb er een sticky van gemaakt.
21 feb 2010, 21:25
MartijnN
Nieuwe gebruiker
Beste Krakers,
Ik kwam op deze pagina, omdat ik op zoek was naar ideeën om een spandoek te maken. Jullie kwamen als eerste zoekresultaat boven, waarvoor proficiat.
Ik heb een account aangemaakt, omdat ik graag even wil reageren op de aanbevelingen van de topic starter.
Ondanks dat ik wel enig begrip heb voor kraken in het algemeen, mits bedoeld om leegstand aan de kaak te stellen c.q. te voorkomen, heb ik als startende ondernemer/zzp-er enige moeite met het volgende.
In de startpost wordt geadviseerd om reclame zeildoeken van een bouwterein te jatten, terwijl verderop het gebruik van maar liefst een beamer wordt aangeraden om een mooi resultaat te behalen.
Nu verwacht ik bij een beetje kraker toch een bovengemiddeld gevoel voor rechtvaardigheid en maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel. Maar het oproepen tot stelen van andermans eigendom past hier volgens mij niet echt bij. En zeker de mogelijkheid om gebruik te maken van een beamer getuigd niet echt van gebrek aan financiele middelen. Of zijn deze ook op onrechtmatige wijze verkregen?
Mag ik jullie er op wijzen dat er een grote groep mensen bestaat, die met hard werken en voor eigen risico een eigen bestaan probeert op te bouwen? En dat, ook al gaat het in het geval om 'slechts' een reclame zeildoek, jullie aanzetten tot het plegen van misdrijf/onrechtmatige daad (ik weet even de precieze juridische aanduiding niet)?
Dat jullie ook beseffen dat het bestaan van dergelijke bedrijven het mede mogelijk maken, dat jullie in de luxe positie verkeren een paar jaar van andermans bezit gebruik te maken?
Zoals ik in het begin van deze reactie kenbaar maakte, kan ik enig begrip opbrengen voor krakersactiviteiten, daar waar de doelen voor het algemeen belang preferen aan het eigen gewin ten kosten van een ander (waar het soms een beetje op lijkt. Zeker na het lezen van de eerder genoemde aanbevelingen van de topicstarter). Maar ik hoop dat jullie beseffen dat dergelijke acties als het jatten van andermans materiaal tot hoge kosten kunnen leiden voor bedrijven die met hard werken, proberen er het beste van te maken.
Met vriendelijk groet, Martijn
13 maart 2010, 20:40
ColaPunk
Forum Junk
beste martijn
een terechte opmerking. het behoeft uitleg: ik ga ervan uit dat mijn publiek hier inderdaad genoeg geweten heeft om niet zomaar dingen van mensen te jatten. echter, persoonlijk heb ik er geen enkele bezwaren tegen om zo'n zeil bij een of ander megalomaan miljoenenproject van het hek te trekken. er word daar genoeg verdiend aan het feit dat ik geen huis kan vinden. feitelijk is het neergooien van sociale woonwijken om er dure appartementen neer te pleuren dus diefstal van mij, en is het pikken van zo'n zeil een minimale terugname, dunkt me. een van de weinige keren dat ik trouwens op 'onrechtmatige' manier aan zo'n doek kwam, ging het om de sociale huurwijk waar ik opgroeide, en dat een maand erna plat lag. nu staan er dikke yuppenkieten.
over die beamer: veel sociale centra hebben er met donaties en door het samen te betalen eentje aan kunnen schaffen, voor films en dergelijken...
14 maart 2010, 00:51
Free Natty
Vaste gebruiker
MartijnN schreef:
Ondanks dat ik wel enig begrip heb voor kraken in het algemeen, mits bedoeld om leegstand aan de kaak te stellen c.q. te voorkomen, heb ik als startende ondernemer/zzp-er enige moeite met het volgende.
In de startpost wordt geadviseerd om reclame zeildoeken van een bouwterein te jatten, terwijl verderop het gebruik van maar liefst een beamer wordt aangeraden om een mooi resultaat te behalen.
Nu verwacht ik bij een beetje kraker toch een bovengemiddeld gevoel voor rechtvaardigheid en maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel. Maar het oproepen tot stelen van andermans eigendom past hier volgens mij niet echt bij. En zeker de mogelijkheid om gebruik te maken van een beamer getuigd niet echt van gebrek aan financiele middelen. Of zijn deze ook op onrechtmatige wijze verkregen?
Terechte opmerking en ik ben het volkomen met je eens. Diefstal heeft niets met kraken te maken. Dat in bep. gevallen zoals 'Colapunk' beschreef mensen een andere afweging maken en dit op een openbaar forum post heeft desondanks niet wat met kraken te maken. Ik laat een dergelijke afweging en daad dan ook graag voor de verantwoordelijkheid van de persoon zelf, zoals overigens elke uitlating/opvatting/etc. van ieder forumlid hier.
De idee dat krakers niet zouden kunnen (mogen?) beschikken over een middel als een beamer getuigd van enorme kortzichtigheid. Zelfs als zou een beamer het eigendom zijn van 1 kraker betekent dit verder niets. De (eenmalige) kosten voor de aanschaf van zo'n apparaat vertelt niets over o.a. de huisvestingsproblematiek (lange wachtlijsten, gebrek aan betaalbare woon c.q woon/werk ruimte, etc.) die iemand desondanks kan ervaren.
Citaat:
Mag ik jullie er op wijzen dat er een grote groep mensen bestaat, die met hard werken en voor eigen risico een eigen bestaan probeert op te bouwen?
Mag ik meteen ook jou er op wijzen dat er een grote groep mensen bestaat, krakers in dit geval, die met hard werken en voor eigen risico een eigen bestaan probeert op te bouwen? Blijkbaar maak jij een onderscheid tussen "mensen" en "krakers" in jouw beeldvorming over de laatstgenoemde.
Citaat:
En dat, ook al gaat het in het geval om 'slechts' een reclame zeildoek, jullie aanzetten tot het plegen van misdrijf/onrechtmatige daad (ik weet even de precieze juridische aanduiding niet)?
Jullie?? Het is precies een uitspraak als deze die ik sterk afwijs. De topicstarter spreekt voor zichzelf en niet namens anderen; geen ge-jullie dus! Spreek een ieder aan voor diens eigen opvattingen/uitspraken maar veralgemeniseer een uitspraak niet als zouden alle krakers de zelfde mening toegedaan zijn. Ik weet het, generaliseren, een vooroordeel, etc. is gauw gedaan. Maar let er even op.
Citaat:
Dat jullie ook beseffen dat het bestaan van dergelijke bedrijven het mede mogelijk maken, dat jullie in de luxe positie verkeren een paar jaar van andermans bezit gebruik te maken?
Wacht even, nu zul je toch echt je beeldvorming dienen bij te stellen: Kraken een "luxe positie"? Het komt inderdaad voor dat krakers onafgebroken enkele jaren in een pand kunnen verblijven (tot de sloop, verbouwing, etc.), maar die zekerheid heeft men niet. Maar al te vaak moeten krakers een verpauperd (of moedwillig van binnen door eigenaren gesloopt) pand herstellen (in eigen tijd en op eigen kosten uiteraard), schoonmaken, etc. om het bewoonbaar te maken, en er bijv. een goede werkplek te maken. En is er een reeele kans dat men er nadien alsnog binnen korte termijn al dan niet d.m.v een kort geding heeft te vertrekken, gerechtskosten maakt, enz.
Verder wil ik niet generaliseren; dus ook niet t.o.v bedrijven. Ik heb niets (principieels) tegen bedrijven daar "waar de doelen voor het algemeen belang preferen aan het eigen gewin ten kosten van een ander (waar het soms een beetje op lijkt)..." Er zijn daarnaast wel bedrijfsvoeringen/bedrijfstakken enz. waar ik wel iets principieels tegen heb. Maar dat staat m.i. (nu althans) buiten deze discussie.
Ik weet verder niet of je er van op de hoogte bent, maar er zijn juist ook vele zzp'ers, 'startende ondernemers' die gekraakt zitten omdat het anders onmogelijk is om een betaalbare ruimte te vinden, enz..
Citaat:
Zoals ik in het begin van deze reactie kenbaar maakte, kan ik enig begrip opbrengen voor krakersactiviteiten, daar waar de doelen voor het algemeen belang preferen aan het eigen gewin ten kosten van een ander (waar het soms een beetje op lijkt. Zeker na het lezen van de eerder genoemde aanbevelingen van de topicstarter).
Heel mooi allemaal, maar leer ook eens om niet direct op 1 of enkele personen hun mening af te gaan en deze als algemeen geldend te stellen voor alle anderen (in dit geval krakers).
Citaat:
Maar ik hoop dat jullie beseffen dat dergelijke acties als het jatten van andermans materiaal tot hoge kosten kunnen leiden voor bedrijven die met hard werken, proberen er het beste van te maken.
Dat besef heb ik wel degelijk, zoals ik al aangaf. Desondanks wil ik een in zichzelf onrechtmatige daad als het wegnemen (stelen) van reclamezeil zoals dat door Colapunk als optie beschreven werd niet tot een halszaak maken en kan ik afwegingen die voortkomen uit een (vaak ook terecht) gevoel van oneerlijke verdeling van de welvaart e.d. (ik zou 't eigenlijk wat anders willen omschrijven, maar ik neem aan dat je begrijpt waar ik op doel) wel begrijpen. Zoals wanneer het gaat om reclamezeil (dat tijdelijk gebruikt en daarna weggegooid zal worden) dat dient om een megalomaan project aan te prijzen... ookal zou ik dus niemand er toe aanzetten.
_________________ Isaiah 5:8
Woe to those that add house to house and join field to field, until there's no room for anyone else
14 maart 2010, 14:28
Jazzz
Gebruiker
Hey Cola,
Misschien is het een leuk idee om bij voldoende interesse een workshop spandoeken te doen op de pinksterlandagen...?
_________________ hell was full, so i came back...
14 maart 2010, 21:45
ColaPunk
Forum Junk
ik neem mijn sjabloontjes wel mee, en een paar stukkies doek.. oh well, misschien kan het ook wel, ik mail ze van de week wel ff...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum