Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Mobile movies krakers 
Auteur Bericht
Harde Kern
Harde Kern
Bericht 
Hier een link naar een aantal filmpjes gemaakt met een mobile telefoon over kraken en krakers in Hilverdorp:

http://www.mobilereporters.org/index.ph ... ek=krakers

23 jul 2006, 22:40
Profiel
Forum Junk
Forum Junk
Bericht 
wie is deze maxime? een kraker of een gekke buurtbewoner?

01 aug 2006, 15:34
Profiel WWW
Forum Junk
Forum Junk
Bericht 
onder het motto beter laat dan nooit....

deze maxima was een of andere griet die op een dag ineens binnen kwam gewandeld. Ze wou meer weten over wat er nou allemaal gebeurde in dat pand, en hierin was ze vrij opdringerig. (op een gegeven moment liep ze gewoon naar binnen -terwijl niemand haar binnen had gelaten- om te kijken wat we allemaal in de toekomstige weggeefwinkel hadden liggen, vervolgens zag ze wat leux en ging de camera uit... :\ )
Inmiddels is t pand een beetje voor jan lul gekraakt. De meeste mensen die er woonden hadden iets gevonden dat ze mooier vonden en zijn daar uiteindelijk naar toe verkast. En toen woonden er nog 2 mensen in 2 panden. (een van de 3 panden was in t begin al opgegeven), deze mensen hebben er ook geen zin meer in en willen nu ook weer wat anders gaan kraken waarschijnlijk. Mede omdat ze nu ook door ee klunzigheidje van een ander nu zonder stroom zitten.
Het plan van de weggeefwinkel is ook van de baan nadat er ineens brandveiligheidsinspectie binnenstond.
Verder stonden er ineens een aantal polen met honkbalknuppels binnen, zijn vrijwel alle ruiten ingekeild door neonazis, stond de kelder tot je knieen blank, en is er mot met zo'n beetje de hele buurt, en heeft de malafide eigenaar Slokker zn plannen op tafel.
Waarschijnlijk betekent dit dus het einde van de pandjes op de naarderstraat. Zonde, want t waren toch mooie pandjes, en er was eindelijk, sinds de Krisis, weer eens wat gekraakt in het centrum van Hillywood.
Sowieso stoor ik me aan een groot deel van deze groep 'nieuwe' krakers in hilversum. Ze hebben niet allemaal door dat t er in hilverdorp toch net ff anders aan toegaat dan in Deventer. Als je in hilversum gaat kraken vinden ze t meestal wel best zolang je je maar een beetje gedeisd houdt, en dus niet de gevel volstouwen met spandoeken, zwaaien met breekijzers op de stoep en voorbijgangers naroepen. En daar werden wij als bewoners van andere pandjes in hilversum dan weer op aangekeken.
Voor mijn gevoel heeft deze groep t voor de rest van krakend hilversum het dus wel aardig verneukt, en ik ben wat dat betreft dus wel blij dak nu weg ben uit dat durrep.

Ik heb gesproken.

26 okt 2006, 02:54
Profiel WWW
Forum Junk
Forum Junk
Bericht 
poeh, frustraties.... :\

Begrijp me trouwens niet verkeerd, de meeste hilversumse krakers zijn toffe lui.

26 okt 2006, 02:55
Profiel WWW
Harde Kern
Harde Kern
Bericht 
ik ken die frustraties wel>ik heb ook met die rooie in 1 huis gewoond. maar ja iedereen maakt fouten en ik ben blij dattie opgetiefd is

Veur de kovvie nait soez'n!

26 okt 2006, 08:38
Profiel WWW
Administrator
Administrator
Bericht 
Citaat:
niet de gevel volstouwen met spandoeken

Beetje vreemd hoor, iets kraken en dan stil in een hoekje zitten om niet te veel op te vallen. Een spandoek kan bij je manier van actie voeren horen en zo laat je zien wat je boodschap is. Niks mis mee, zolang er maar geen onzin op het doek staat. Mijn voorkeur gaat ook wel uit naar mooi gemaakte spandoeken ipv snel met een spuitbus een tekst erop spuiten.

Je kraakt niet om naar de wensen van de "machthebbers" te gaan wonen.

Maar ben het helemaal met je eens dat je je als kraker wel sociaal kan opstellen en beter beleeft en sociaal kan overkomen op de buurt dan puberaal en agressief. Met koevoeten rondzwaaien en dingen over straat gaan schreeuwen vind ik persoonlijk ook maar iritant en stom.

Dat wil trouwens niet zeggen dat een verzet op zijn tijd helemaal verkeerd is. Juist door je te verzetten en toch gewenst te zijn in de buurt vergroot je je kansen. En zo krijgen meer mensen natuurlijk te horen waarom er gekraakt word.

26 okt 2006, 10:01
Profiel WWW
ex-godheid
Bericht 
Ik vindt ook dat kraken actievoeren is, en daar hoort soms een spandoek bij.
Je buren lastigvallen hoort daar duidelijk niet bij en de make-up en de tekst van je spandoek is natuurlijk ook van belang (In de Tolstraat in amsterdam hing er ooit een met: Liever gedrogeerd dan georganiseerd :( )

Geoon bij alles wat je doet nadenken over de effecten en gevolgen. Je mag best af en toe stout zijn, als je het maar kunt uitleggen.

26 okt 2006, 10:46
Profiel
Forum Junk
Forum Junk
Bericht 
misschien heb ik de verkeerde woorden gekozen. 'spandoek' moet zijn 'oud ranzig tafellaken waar de tekst nét niet helemaal oppaste'
en natuurlijk moet je niet stil in een hoekje gaan zitten, maar je kan ook opvallen in een POSITIEVE manier

26 okt 2006, 16:20
Profiel WWW
Administrator
Administrator
Bericht 
helemaal mee eens, en die benaming is dan inderdaad iets duidelijker.

26 okt 2006, 17:53
Profiel WWW
Forum Junk
Forum Junk
Bericht 
zal de volgende keer beter mn woorden kiezen. :nod:
maar hoe dan ook, hebben er hier nog meer mensen last gehad van de "mobile reporters"?

27 okt 2006, 18:36
Profiel WWW
Harde Kern
Harde Kern
Bericht 
gelukkig niet nee. ik zou ze toch niet te woord staan

Veur de kovvie nait soez'n!

27 okt 2006, 20:08
Profiel WWW
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker
Bericht 
Hebben jullie nou echt zoveel last gehad van Maxima van MobileReporters? Volgens mij heeft ze toch gewoon een positief beeld proberen te schetsen van een nieuw groepje krakers in Hilversum.
Vreemd dat een aantal van jullie er zo negatief op reageren.
Wat ik ook vreemd vind is dat de kraakwereld niet veel meer van binnenuit laat zien aan de buitenwereld. Ik bedoel, zoals deze week de ontruiming van Fort Pannerden, daar hadden de bewoners toch zélf een heleboel media-aandacht kunnen krijgen als ze van binnenuit eens laten zien hoe de dingen er aan toe gaan? Er zijn toch plekken genoeg op het internet te vinden om je stem te laten horen, dat werkt inderdaad een stuk beter dan een tafellaken uit het raam hangen.

Ik vind dat een gemistte kans voor de kraakbeweging en ik vind het jammer dat de verslaggeving volledig aan de officiele media wordt overgelaten.

http://www.mobilereporters.org is een open platform waar dit soort verslagen meer dan welkom zijn. 'Reclamepraatje dus', hoor ik je denken, inderdaad, maar mobilereporters.org is niet commercieel, niet gebonden aan een of ander mediaconcern en onafhankelijk. We hebben gewoon een stukje internet gekraakt om ruimte te maken voor onafhankelijke verslaggeving. (-;

Een uitnodiging dus om je eigen videotelefoonverslagen vanuit de kraakwereld of vanuit welke hoek dan ook op mobilereporters.org te vertonen!
Kraken is actievoeren en daar heb je media voor nodig! Dus inderdaad niet stil in een hoekje zitten wachten tot je weer weg wordt gesleept!

09 nov 2006, 12:32
Profiel WWW
Harde Kern
Harde Kern
Bericht 
Een uitnodiging of eigen initiatief en keuze maken om je hele hebben en houwen publiek ten toon te stellen is iets anders dan zomaar voor die situatie geplaatst te worden en gedwongen worden voor de lens, zoals maxim (of hoe ze ook heet) deed.

Dingen kunnen vaak best mits volgens overleg en in afspraak.. en media is een sterk wapen maar de manier waarop maxim te werk ging vond ik ronduit schandalig en had meer wat weg van pers-muskiet-achtige toestanden en huisvrede breuk.

Jammer dat je met je idee zo laat komt.. mischien kun je nu nog wat concreets gaan betekenen in de situatie van het Fort. :nod:

09 nov 2006, 13:16
Profiel
Harde Kern
Harde Kern
Bericht 
Nou Mobber, word je aangerijkt op een presenteer blaadje: "...aan staande woensdag is er een bij komst van de gemeente in het ontmoeting centrum.." (zie Fort-topic)

Ik zou zeggen, verras ons!!! :nod: (En je kunt er naast ons respect, 400 ballen mee verdienen.. *kazza.. meer info: http://www.mobilereporters.org ..maar dat wist je vast al wel)

09 nov 2006, 13:31
Profiel
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker
Bericht 
Je hebt gelijk, je kunt niet overal zomaar binnen wandelen met een cameraatje hoewel het er niet uitziet alsof ze iets slechts in de zin had...

Over de Fort bijeenkomst:
Ik zou er graag heen gaan, maar dat is eigenlijk niet wat ik bedoelde. Wij, daar bedoel mobilereporters.org mee, bieden de mogelijkheid aan om van binnenuit de boel te verslaan met telefoonfilmpjes. Als je media-aandacht wilt voor dit soort acties is dit een van de opties. Het is voor ons niet mogelijk om al dit soort dingen zelf te gaan verslaan en ook niet de bedoeling. We willen juist verrast worden door 'jullie' kijk op de zaak. Die zien we veel te weinig in de gewone media!

Verder was het Fort maar een voorbeeld, ik heb het gevoel dat (niet alleen) de kraakbeweging nog weinig gebruik maakt van dit soort onafhankelijke media.

Overigens is de 400,- prijs bedoeld voor kunst, maar wie weet...

(Excuus voor 'spammen' in 'media en politiek' rubriek, soms past een berichtje in meerdere categorieen.)

Groeten!

09 nov 2006, 17:15
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ]